Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2009.11.15

Alapvető állampolgári jogok veszélyben, a készülő Repülésről szóló törvényben

 

Kép Maus György a Légtér Egyesület elnöke, felhívásban fordult a Légiközlekedési Igazgatósághoz, amelyben a Repülésről szóló új törvény koncepciójához fűzött észrevételeket, és javaslatokat:
 
  1. A korszerű közlekedési rendszernek mind gazdasági, mind pedig szociális és környezetvédelmi szempontból fenntarthatónak kell lennie.”[1]
Az emberek egészséges élethez való joga a törvényalkotás folyamatában fokozott prioritásokat kell hogy képviseljen, amely felülírja a mobilitáshoz való jog szükségességét: az Amerikai Állampolgári Repülésfigyelő Szövetség (US Citizens Aviation Watch Association — US-CAW) elnöke felhívja a figyelmet, hogy több tanulmány kapcsolatba hozta a repülőterek szennyezését a rákkal, az asztmával, a májkárosodással, a tüdő megbetegedéseivel, a nyirokcsomó-daganattal, a depresszióval, a csontvelőrákkal és egyéb daganatokkal.  A Légtér Egyesület követeli, a fentiek alapján hogy a törvény ne hagyja figyelmen kívül az egészséges emberi élethez való jogot.
 
  1. „Alkotmányellenes a jog tartalmának korlátozása, ha az kényszerítő ok, nyomos közérdek nélkül történik, ha tehát- valamely más alapvető jog vagy alkotmányos cél érdekében- nem elkerülhetetlenül szükséges, továbbá, ha szükséges is a korlátozás által okozott jogsérelem az elérni kívánt célhoz képest aránytalan.”[2]
Nyomós közérdeket alkot az a tény, hogy a repülőterek szennyezése még azokra is befolyással lehet, akik a létesítménytől több mint 50 kilométeres távolságra dolgoznak vagy élnek. A Légtér egyesületet felháborítja, hogy a törvényalkotó nem törődik ezzel a problémával annak ellenére, hogy a repülőtéri szennyező anyagok hatalmas veszélyt jelentenek, fokozatosan megbetegítik és elpusztítják a közelben lakókat. (A Légtér Egyesület álláspontja 1. pontban kinyilvánítottal megegyező)
 
  1. A lakosságnak a gyors közlekedési mód használatára vonatkozó igénye ellentétbe kerül a nyugalomra, egészséges környezetre biztonságra törekvés igényével.”[3]
Az ellentétek alapja az, hogy a repülőterek közelében 50 százalékkal magasabb a gyermekhalandóság, a szívbetegségek aránya pedig 57 százalékkal több. Rákban 36 százalékkal többen halnak meg, 31 százalékuk tüdőrákban. Az összes halálozás aránya 48 százalékkal magasabb. (A Légtér Egyesület álláspontja 1. pontban kinyilvánítottal megegyező)
 
  1. „A repülőterek engedélyezési folyamata a hatályos szabályozásban túl bonyolult, továbbá szabályozási szempontból is megkérdőjelezhető, hiszen egy magántulajdonban lévő és a közforgalom számára nem megnyitott repülőtér létesítéséhez- a hatóságok engedélye mellet- a Kormány engedélye is szükséges. Javasolt lenne a repülőterek létesítését- a közlekedésért felelős miniszter jóváhagyásához kötni, az állami repülések céljára szolgáló repülőterek tekintetében természetesen a honvédelemért felelős miniszterrel együttesen.”[4]
A repülőterek engedélyezési folyamatát a Légtér Egyesület álláspontja szerint nem egyszerűsíteni, hanem szigorítani szükséges.
 
  1. „A repülőtér működésével szorosan összefüggő tevékenység a légijárművek földi kiszolgálása. A földi kiszolgálás szabályait közösségi irányelv határozza meg, amelynek bevezetésével a felmérések szerint nőtt a közösségi repülőtereken a földi kiszolgálók szám az árak csökkentek. Az irányelvre tekintettel a törvényben rögzíteni kell azokat az alapelveket, amelyek a repülésbiztonsági szempontok szem előtt tartása mellett biztosítják a hatékony és tisztességes versenyfeltételeket.”[5]
A repülőgépek a földön sokkal nagyobb szennyezést okoznak, mint a levegőben. A repülőgépek által kibocsátott szénhidrogének és szén-monoxid mennyiségének akár 90 százaléka is keletkezik akkor, mikor a járművek a repülőtéren állnak vagy gurulnak. A Koppenhágai Környezetvédő Szervezet (EOC, mely olyan dán csoportok szövetsége, melyek a koppenhágai repülőtér környékén kialakult szennyezés ellen küzdenek) egy olyan jelentést adott ki, melyben a repülőtereket környezeti bombának" nevezi, és megjegyzi, hogy a légi közlekedés úgy tűnik, szent tehén, mely kimarad azon törvényi szabályozásokból, melyek a környezetvédelmi károkat próbálják visszaszorítani. A Légtér Egyesület követeli tehát, hogy különleges környezetvédelmi hatástanulmány elkészítése legyen feltétele a repülőterek létesítését engedélyező eljárásnak.
 
  1.  „A biztonság egy olyan állapot, amelyben annak kockázata, hogy emberi életben vagy tulajdonban kár keletkezik, egy meghatározott értéken vagy az alatt tartható, és amely érték egy folyamatos kockázat- és veszélyelemzés mellett elfogadott.”[6]
Nincs olyan egészségügyi szerv, mely a repülőterek környezetének biztonságát vizsgálja. A káros anyag kibocsátások nagy részéről nem kell beszámolni, amelyikről pedig igen, azokról önkéntes jelentést kell készíteni, és így az érintettek sokkal kevesebbet vallanak be a valóságosnál." A hivatal, melynek kötelessége lenne a légi közlekedés szabályozása, szintén a légitársaságok érdekeit védi. A kérdés az, repülőtér közelében lakó mennyi embernek, köztük repülőtéri alkalmazottnak kell súlyos betegségekben szenvednie — esetleg idő előtt elhaláloznia —, míg a hatóságok közbelépnek?! A Légtér Egyesület követeli a törvényalkotótól, hogy részletesen térjen ki a repülés környezetszennyező hatásainak egészségügyi meghatározására (konkrét tanulmányok alapján) valamint a megelőzés konkrét és nem általános lehetőségeire.
 
  1.  „A légi járművek által okozott légszennyezés a világ szén-dioxid kibocsátásának mindössze 2%-át okozza. Ez a szám 2050-re mindössze 3%-ra emelkedhet.”[7]
A repülőgépekből kijutó dioxin, a fagyálló folyadékokból származó dietilén-glikol, a kiszivárgott motorolaj és a kipufogógázokból származó anyagok ellepik a kifutópályát és beszivárognak a talajba, a repülőtér környéki talajvízbe. A Légtér Egyesület követeli, hogy a repülőterek környezetszennyezésének minden aspektusa megvilágításba kerüljön a törvény alkotása során.
 
  1. „A Közösség a légiforgalom okozta zaj káros hatásainak (a zaj zavaró, idegesítő hatását is ideértve) megakadályozása, elkerülése és csökkentése érdekében irányelvekben írja elő a stratégiai zajtérképek és cselekvési tervek kialakítását a főbb polgári repülőterek környékére.”[8]
A Légtér Egyesület kezdeményezi a közlekedési zajok egyenértékkel történő meghatározásától való eltérést miután ez az eljárás a panaszkezelések esetén kizárólag a zaj kibocsátójának érdekeit képviseli. Alkalmazásának alapja csupán: „általános európai szabályozási elv”, amelytől való eltérés a szubszidiaritás lehetőségével élve gyakorolható
 

[1] Idézet a „Repülésről szóló törvény koncepciójából”
[2] Idézet a „Repülésről szóló törvény koncepciójából”
[3] Idézet a „Repülésről szóló törvény koncepciójából”
[4] Idézet a „Repülésről szóló törvény koncepciójából”
[5] Idézet a „Repülésről szóló törvény koncepciójából”
[6] Idézet a „Repülésről szóló törvény koncepciójából”
[7] Idézet a „Repülésről szóló törvény koncepciójából”
[8] Idézet a „Repülésről szóló törvény koncepciójából”
 

Lap tetejére