Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2010.02.04

Elképesztő anomáliák a zajvédelmi bírság kivetésében!

A zajvédelmi bírságot azzal a céllal vezették be, hogy ösztönözzék a légitársaságokat, jobban tartsák be a zajvédelmi szabályokat. Hat darab fix telepítésű és egy mobil zajmérő állomást tartalmazó zajmonitor rendszert üzemeltet a Budapest Airport a repülőtér környezetében, amely rendszer biztosítja az előírt ellenőrző mérések végrehajtását. A monitorállomások által folyamatosan mért értékeket naponta négy alkalommal a központi számítógép lekérdezi, és további felhasználásra előkészíti.

A kialakult állapot érdekessége az, hogy a hogy a Budapest Airport intézi, és kezeli a zajvédelmi bírságot. A Budapest Airport rendelkezik ugyanis a zajmonitoring rendszerrel, amivel azonosítani tudja, hogy melyik légitársaság követ el zajszabálysértéseket. Ennek a helyzetnek a jellemzésére Karinthy Frigyest idézném:„azt álmodtam, hogy két macska voltam, és játszottam egymással”. A Budapest Airport mér, kiszab, beszed és elkölt, véleményem szerint ez az eljárás tekinthető ritka anomáliának.

Kép

A zajvédelmi bírság szabályait a Polgári Légiközlekedési Igazgatóság dolgozta ki a vonatkozó jogszabályokkal összhangban.

A jogszabályok szerint a repülőtér jogosult tehát az ilyen és ehhez hasonló díjak, bírságok beszedésére, de úgy hogy az így befolyt összeget kizárólag zajvédelmi beruházásokra fordíthatja. Meggyőződésünk, hogy az így keletkezett összegeket az önkormányzatoknak kellene átadniuk, azért hogy zajvédelmi beruházásokra költsék, mivel a jogszabály egyértelműen fogalmaz: ahol a lakóingatlanok jogosultak passzív akusztikai védelemre, ott a reptér üzemeltetőnek kell biztosítania a beruházásokat (bizonyos önrész mellett). Megerősítjük továbbá korábbi követelésünket, ne átlagolva, egyenértékben határozzák meg a zajterhelést, hanem mérjék és az egyedi zajeseményeket, és azokat használják.

 

Kép

 

A Légtér Egyesület stratégiai programjában szerepel továbbá a cargo forgalom csökkentése Ferihegyen. Annak ellenére támogatjuk ezt a javaslatot, hogy a légiáruszállítás fontos a magyar gazdaság számára, Az elmúlt időben azonban jelentősen megnőtt az utasszállító gépek rakterében szállított légiáru mennyisége. Átmeneti intézkedésként elfogadható a nyomásgyakorlás az érintett légitársaságokra, hogy csendesebb repülőgépeket állítsanak üzembe, ezzel minimalizálva a repülőgépek földi zajkibocsátását.

Kívánatos továbbá, hogy a jelenleg érvényben lévő 5.5% emelkedési mértéket még jobban növeljék meg, hogy a repülőgépek még hamarabb érjenek el nagyobb magasságot, ahol a zajterhelés még kevésbé legyen zavaró. Korábbi javaslatunk nyomán nőtt meg az emelkedés mértéke 3.5%-ról 5.5%-ra, ami nagyon kedvezően változtatta meg az érintett lakóközösségek mindennapjait. Sok Ferihegyre járó légijármű képes lenne ennél is magasabb, és gyorsabb emelkedésre! Reméljük hogy hamarosan általános gyakorlattá válik!

VK

Lap tetejére