Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2016.08.08

Maus György : Összefogás a repülés kibocsátásainak csökkentéséért

Maus Györgynek, a Légtér Egyesület elnökének tájékoztatása szerint környezetvédő civil társszervezetek fogtak össze, hogy nyomásgyakorlással elérjék a repülőgépek éghajlatra veszélyes kibocsátásainak csökkentését. A FlightPath 1.5 (Repülési Útvonal 1,5) kampány arról kívánja meggyőzni a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezetet (International Civil Aviation Organisation, ICAO), hogy idén szeptemberben végre meg kell hozniuk a döntéseket ahhoz, hogy ne veszélyeztessék a párizsi éghajlatvédelmi megállapodásokat. Ha nem szigorítanak az előírásokon, akkor 2050-re akár meg is háromszorozódhat a légi közlekedés – a tíz legjobban szennyező gazdasági ágazat egyike – üvegházhatású gázkibocsátása.

city1-1024x783.jpg

Sürget az idő véli Maus György: ha idén október hetedikéig, a kéthetes ICAO értekezlet végéig nem születik meg az új megállapodás, három évig megint nem történik semmi. Az ICAO döntésképtelensége veszélyeztetné a célt, hogy e század végéig 1,5°C alatt lehessen tartani a globális fölmelegedést, elkerülve ezzel egy éghajlati katasztrófát. A FlightPath 1.5 felhívásának kiindulópontja az ICAO-nak egy előkészítő anyaga, amely március 11-én jelent meg, és amelyet napjainkban kezdtek tárgyalni a kormányok, a repülőgépgyártók és a civil szervezetek küldöttjei.

A David S. Lee et al. által írt Aviation and global climate change in the 21st century (A légi közlekedés és globális éghajlatváltozás a XXI. században) című tanulmány ábrája, amely a repülés fő kibocsátásait és a légkör hőkisugárzását befolyásoló folyamatokat mutatja be. A légkör hősugárzásának változása okozza a globális fölmelegedést, amelynek hatására például emelkedik a tengerek szintje. Az emiatt bekövetkező éghajlatváltozás hatással van az emberi tevékenységekre és az ökoszisztémára, jelentős társadalmi károkat is okozva.

A CIVILEK ERŐTELJES ÉS ÁTLÁTHATÓ DÖNTÉST KÖVETELNEK A DÖNTÉSHOZÓKTÓL:

  1. Rendeljék el, hogy a nemzetközi repülés széndioxid-kibocsátása 2020 után nem emelkedhet, vagyis az abban az évben mért kibocsátási érték a továbbiakban a kibocsátás felső korlátja.
  2. Bátorítsák a légitársaságokat, hogy saját kibocsátásuk csökkentésével járuljanak hozzá a felső korlát betartásához. Ehhez a légitársaságok vehessenek igénybe piaci eszközöket is, de csak olyanokat, amelyek valódi kibocsátáscsökkenést eredményeznek. Ha a kibocsátáscsökkenés érdekében bioüzemanyagot használnak, az csak a fenntarthatósági kritériumoknak megfelelő lehessen.
  3. A későbbiekben a felső korlátot folyamatosan csökkentsék annak érdekében, hogy a légi közlekedés okozta fölmelegedés a párizsi célokat szolgáló mértékben csökkenjék.

A FlightPath 1.5 kampány kezdeményezői: Aviation Environment Federation, Carbon Market Watch, Environmental Defense Fund, The International Council on Clean Transportation, European Federation for Transport & Environment (T&E) és World Wildlife Fund.

A kezdeményezők a Facebookon és a Twitteren fogadják azok csatlakozását, akik egyetértenek azzal, hogy a repülésnek is ki kell vennie a részét a klímakatasztrófa megelőzését célzó erőfeszítésekből. Továbbá kérnek mindenkit, hogy terjessze a kampány hírét a közösségi médián és egyéb módokon. Maus György örömmel üdvözli, hogy a Légtér Egyesület is – csatlakozott a felhíváshoz.

VK