Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2006.02.10

Fórum a Ferihegyi repülőtér közelségében élőket sújtó zajterhelés okozta gondokról

Kép Február 10-én lakossági tájékoztatót tartott Fábián Rudolf Erzsébet-Bélatelep önkormányzati képviselője és Simon Gábor országgyűlési képviselő a rendeletek módosítása érdekében végzett munkáról, lépésekről a Sárkány Center aulájában.
A fórumon részt vett Sándor László alpolgármester, Sobor Ákos, (Polgári Légiközlekedési Hatóság), Kovács László (zajtanács), Borsos Katalin, (Hungarocontroll), Kalocsainé Rásztóczky Magdolna (Budapest Airport).
Fábián Rudolf köszöntötte a részvevőket, majd Simon Gábor vette át a szót, aki beszélt arról, hogy zaj- és környezetterhelés mértékének a lehető legkisebbre csökkentésée Nyugodt Együttélés Programja címen intézkedési tervet, cselekvési sorozatot indított el. Ez tartalmazza a jogszabályi hátteret, és megemlíti az eddigi fejleményeket.
Az önkormányzat mellett működő Zaj- és Környezetvédelmi Tanács civil szakértők bevonásával javaslatot készített a repülésirányítást meghatározó kormány- illetve miniszteri rendelet módosítására.
A részletekről Sándor László tartott tájékoztatót. A  kerületi képviselő-testület 2005. december 1-jén elfogadta azt a határozatot, amely alapján felkérte a polgármestert, hogy a kerületi zajtanács, illetve szakértők bevonásával vizsgáltassa meg a jogszabályi változtatások lehetőségét a légiforgalmi szabályozásra, zajbírság bevezetésére, illetve zajvédelmi-díj felhasználhatóságának szabályozására és zajgátló védőövezetek kijelölésének felgyorsítására.
Az alpolgármester beszélt arról, hogy a Zaj- és Környezetvédelmi Tanács tárgyalást folytatott a Ferihegyi repülőtér közelségében élőket sújtó zajterhelés okozta gondokról, elemezte a hatályos jogszabályok előírásait és kereste a lehetséges megoldásokat.
Pestszentlőrinc-Pestszentimre önkormányzatának képviselő-testülete szakmai javaslatot tett arra, hogy a Kormányrendeletbe építsék be: a zajvédelmi-díjból beszedett összeg 80 százaléka az érintett önkormányzatokat illeti meg, figyelembe véve a zajövezeti besorolás, a zajjal szennyezett területek mértékét, valamint az ott elhelyezkedő ingatanok számát, beépítettségét, és rendeltetését. Az érintett önkormányzatok a zajvédelmi díj jogcímén átadott összeget kötelesek elkülöníteni, a képviselő-testület által meghatározott zajvédelmi célokra fordítani.
Az éjszakai repülésre, a mélyalvás időszakában (24 órától-05 óráig) a megengedett maximális repülési műveletek számát (induló és érkező gépek) meghatározták, melyre  mértékadó a 2005-ös év nappali fel- és leszállás számának egy százaléka, függetlenül az évek során növekvő nappali forgalomtól.
A határozati javaslatot 2006. február 2-án az önkormányzat képviselő testülete megtárgyalta, elfogadta, és felkérte a polgármestert, hogy kezdeményezze a rendeletek módosítását a miniszterelnöknél.
Az alpolgármester beszámolója után lakossági kérdések következtek. A felszólalók többsége kitért arra, hogy a repülőtéri fejlesztés növekvő repülőgépforgalmat jelent, ennek következtében nagyobb lesz a zaj- és környezetterhelés. S volt, aki arról panaszkodott, hogy Erzsébet-Bélatelepen az ingatlanok értéke a zajártalom miatt jelentősen csökkent.
Mivel a területet „felülről letakarni” nem lehet,  a repülési műveletek (fel-, leszállás) szabályozására van szükség. A zajmérési eredmények egyik településrészen sem haladják meg a 65 decibel káros értéket (papíron), de a számok napi átlagot mutatnak, azonban gyakorlatban más a helyzet – mondta egy másik helyi lakó.
–Miért kerül vissza a zajvédelmi bírság húsz százaléka a repülőtér üzemeltetőjéhez? – tette fel a kérdést Dömötör István, fideszes önkormányzati képviselő. – A korszerűtlen repülőgépek miért kapnak egyedi mentességet zajvédelmi díj ellenében? Ragaszkodjunk ahhoz, - hangsúlyozta, hogy legyenek betartható szabályok, azt tartsák be az erre hivatott szakemberek. Erzsébet-Bélatelepen zajvédelemre megoldást jelenthet a nyílászárók cseréje, erre mielőbb kerüljön sor - javasolta.
Sándor László lakossági kérdésekre reagálva elmondta: az önkormányzat a zajmérés elvégzésére  egy független szervezetet (önkormányzattól, repülőtértől, stb.) kíván felkérni.   A repülőtér utasforgalmának emelkedésével nem feltétlenül kell a  le- és felszálló gépek számának is arányosan növekednie. Ha a légitársaságok járatai nagyobb kihasználtsággal üzemelnek, akkor ez nem indokolt - hangsúlyozta válaszában az alpolgármester.
Fülöp János (Hungarocontrol) arra válaszolt, hogy a 20 százalékos zajvédelmi díjat a repülőtér üzemeltetője saját monitorrendszerének fenntartására, valamint egyéb zaj- és környezetvédelmi célokra fordítja. 
Simon Gábor pedig elmondta, hogy a zajártalmak helyi csökkentése (a lakóépületek zajszigetelése) érdekében szintén szükséges rendeletmódosítás, de ez önmagában nem elég, még az is szükséges, hogy kijelölésre kerüljenek a zajövezetek.   Mikor ez megtörtént, akkor kezdődhet az érintett lakóépületek zajszigetelése, nyílászárók cseréje.
Végezetül Fábián Rudolf összegezte az elhangzottakat, megállapította: a tájékoztatás egy jó hsngvételű tanácskozássá alakult át, a felszólalások és a megközelítések színesek voltak, de valamennyien egyetértettek abban, hogy a határozatban foglaltaknak mielőbb valósuljanak meg. Végezetül Erzsébet-Bélatelep önkormányzati képviselője külön megköszönte a civil szerveződés segítségét.
 
 

Lap tetejére

 

A mappában található képek előnézete Fórum 2006