Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2006.12.19

21 pontos javaslat reptéri zaj csökkentésére

Kép

Huszonegy javaslatot dolgozott ki a Budapest Airport és a HungaroControl a légtér szerkezetére és a repülési eljárásokra a zajhatások csökkentése érdekében. Mindezt december 19-i közös sajtótájékoztatójukon jelentették be.
Mint ahogy rendszeres olvasóink emlékeznek rá, többször leírtuk, hogy a repülőtér üzemeltetője egy több fázisú zajvédelmi stratégiával állt elő tavasszal. Az elmúlt kilenc hónapban több intézkedés történt. A HungaroControl és a Budapest Airport lakossági fórumot tartott a kerületekben, köztük nálunk is. A Budapest Airport megbízott egy angol szakértői gárdát azzal, hogy a HungaroControl légtér szakembereivel szoros együttműködésben vizsgálják meg a légtér-szerkezetet és tegyenek javaslatokat a repülési eljárások megváltoztatására. A BA a brit Polgári Légiközlekedési Hatóság szakértőit vonta be, hogy pontos számításokat végezzenek és rajzolják meg Ferihegy valós zajtérképeit. A zajstratégia első fázisának intézkedései október 29-én léptek életbe. Megnövelték a repülőgépek emelkedési szögét. A gépeket a kijelölt útvonalakon tartják. Megemelték a minimális magasságot, amelyen a gépek lefordulhatnak az útvonalakról. A budai hegyek feletti felszállási útvonalat felfüggesztették. A lassú gépeket kitiltották a csúcsidőszakokból.
A HungaroControl (HC) és a Budapest Airport (BA) vezetése december 19-én az újabb, lehetséges változásokról tájékoztatta a sajtó képviselőit. Megváltozna a légtér szerkezete, a repülési eljárások rendszere, új szabályok lépnének életbe az éjszakai repülés területén, csöndesebb repülőtér üzemeltetést tennének lehetővé, és új, a zajterhelést csökkentő beruházások indulhatnának el. Megváltoznának a jelenlegi fel-, és leszállási útvonalak, új útvonalak és repülési eljárások jönnének létre, melyek után Budapest felett radikálisan csökkenne a repülési zajszennyezés. Új szabályok vonatkoznának az éjszakai repülésekre, melyek a legérzékenyebb, alvási időszakban csökkentenék a zajterhelést Ferihegy környezetében. Csendesebben működne a repülőtér is, csökkennének a földi zajok, melyek komoly problémát okoznak a XVIII kerületben. Jobban érvényt lehetne szerezni a szabályozásnak, s bírságolási hatáskört kapna a Budapest Airport, mellyel a zajszabályokat megsértő légitársaságokkal szemben tudna fellépni. A zajterhelést csökkentő intézkedések lépnének életbe, melyek a változtatásokat követően is érvényben maradnának.
A mostani javaslatok még nem véglegesek. Hivatalosan jóvá kell hagynia a Polgári Légiközlekdési Hatóságnak (PLH) és a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak. A véglegesítés előtt, a BA és a HungaroControl egyeztetni fog minden érintett féllel, így meghallgatja a helyi közösségek és önkormányzatok véleményeit, javaslatait. A BA célja, hogy a javaslatokat 2007. február 28-ig juttassa el a PLH felé.
Dr. Kiss László, a HungaroControl vezérigazgatója és Stewart Wingate, a Budapest Airport vezérigazgatója ismertette a konkrét 21 pontos javaslatot a zaj csökkentésére.
A felszállás során keletkező zajok csökkentése érdekében új útvonal kialakítása lehetséges Ferihegytől nyugatra, a Budapest felé felszálló gépek számára
. A BA és a HC közösen javasolja egy új légi útvonal, a SID BOKOD3D, létrehozását a Ferihegytől nyugatra, Budapest irányába történő felszállásokhoz. Ezáltal csökkenni fog a Budapest felett elhaladó és kanyarodó felszálló gépek száma.
A felszálló repülőgépek sebességét 250 csomóra korlátozzák 3000 méter alatt. A BA és a HC a felszálló gépek sebességének korlátozását 250 csomóra 10,000 láb, azaz 3000 méter alatt. Kis magasságon, kisebb tolóerő használatával csökken a hajtóműzaj.
Az érkezés során keletkező zaj csökkentése érdekében a Buda feletti fordulók elkerülése várható. Javasolják, hogy a repülőgépek jelenleginél 9 km-rel északabbra forduljanak, és így kerüljék el a budai hegyeket. A szakemberek indítványozzák, hogy a leszálló repülőgépek magasabbról kezdjék meg a 3º-os folyamatos süllyedést, állandó hajtómű-teljesítmény és a fékszárnyak minimális használata mellett. Ennek előnye, hogy elkerülhető a lépcsőzetes süllyedésből eredő felesleges zajterhelés.
Éjszaka tilos lesz a sugárfék22 óra és 6 óra között. (A sugárfék használata nagyon nagy zajhatással jár.)
Csökkenhet az éjszakai zaj. Szigorúan szabályoznák a kifutópályák használatát 22 óra és 6 óra között. A BA javasolja, hogy a futópályák használatának szabályozásával csökkentsék az éjszakai zajhatást. A javaslat szerint 22 és 6 óra között a gépek a 2-es futópályán szállhatnak le Üllő irányából, és Budapest irányába az 1-es pályáról szállhatnának fel. A szélviszonyok függvényében Budapest irányából az egyes pályán szállhatnának le, és Üllő irányába a 2–es pályán szállhatnának fel.
Zajos gépek éjszakai tilalmáról is szó esett.Javasolják, hogy korlátozni kell bizonyos géptípusok forgalmát 22 és 6 óra között, annak érdekében, hogy csökkentsék a zajos gépek számát.
A csendesebb reptér üzemeltetésre a futópályák használatát is lehet befolyásolni nappal. Jelenleg a jogszabályok százalékban határozzák meg a futópályák használatát. A százalékos korlátozás helyett abszolút számokban határoznák meg a Rákoshegy feletti forgalmat.
A hátszél értékének növeléséről is szó van.Javasolják az engedélyezett hátszél értékének 5 csomóról 10 csomóra (24 km/óra) növelését. Ez jelentősen megváltoztatná az egyes felszállási irányok arányát. A Budapest feletti leszállások száma felére csökkenne, a felszállások száma pedig közel megkétszereződne. A gépek felszálláskor magasabban repülnek, így a budapesti kerületek felett kevesebb zajterhelést jelentenének.
Javaslatok a szabályozás jobb betartására. Jelenleg a nincs lehetőség a jogszabályok betartatására. Kérték, hogy a BA kapjon bírságolási lehetőséget azon légitársaságok ellen, amelyek megszegik a zajvédelmi rendelkezéseket. Az így befolyt pénzt kizárólag zajcsökkentésre és a lakóközösségek zajvédelmére fordíthatnák. (Megtudtuk, hogy Londonban, a légitársaságok bírságolása a bevezetés évében 2000-3000 eurót hozott a konyhára, jelenleg már alig szabnak ki bírságot, a pilóták betartják a jogszabályokat. Nálunk 90-180 ezer forintra taksálják a várható bírság összegét.)
A PLH-nak világosan és egyértelműen kell meghatároznia az eljárási szabályokat, melyek kevesebb mentességet tesznek lehetővé a zajszabályok alól. A javaslat szerint a PLH-nak havi jelentést kellene készítenie a GKM felé, melyet a hatóság honlapján nyilvánosságra kellene hozni.
A „legcsöndesebb” pilótákat szerintük jutalmazni kellene. Együtt fognak működni a légitársaságokkal, hogy a pilóták megismerjék az új zajvédelmi repülési eljárásokat. Ösztönözni és jutalmazni fogják a zajcsökkentő szabályokat legjobban betartó pilótákat.
Zaj-érzékeny üzemeltetést vezetnek be, azazmegváltoztatják a repülőgépek parkolási rendszerét,és hosszútávon megváltoztatják az 1-es terminál állóhelyeinek kialakítását annak érdekében, hogy csökkentsék a földi zajterhelést.
Mobil generátorokkal biztosíthatják a repülőgépek áramfelvételét, hogy ne kelljen járatni a gépek segédhajtóműveit. (A XVIII. kerülethez közel, az 1-es terminál néhány állóhelyén parkoló gépek nagy zajt okoznak az ott lakóknak.)
Javasolják, hogy a repülőgépek alapjáraton guruljanak a repülőtér területén (ez ahhoz hasonló, mint amikor az autó csúsztatott kuplunggal halad előre anélkül, hogy rálépnénk a gázpedálra.). Az alapjáraton végzett gurulással csökkenthető a földi zaj és még némi üzemanyag is megtakarítható.
BA – ha szükséges - zajterelő műtárgyakat (falak, töltések, dombok, mobil zajterelők) telepít zajérzékeny helyekre, hogy ezáltal is csökkentse a helyi közösségeket zavaró földi zajterhelést.
BA-nak kötelessége, hogy zajvédelmi beruházásokat hajtson végre. Amint azt már korábban is bejelentették, a zajtérképek elkészültét követően, a törvényi határidő lejárta előtt, zajvédelmet biztosítanak azon ingatlanok számára, amelyek a leginkább ki vannak téve a zajhatásoknak.
Folyamatban van új indulási útvonal kijelölése a légcsavaros repülőgépek számára a 2-es pályáról. A BA és a HungaroControl vizsgálja annak a lehetőségét, hogy egy új indulási útvonalat jelöljön ki a könnyű, propelleres repülőgépek számára a 2-es futópályáról kelet felé. Ezzel a légcsavaros gépeket át lehet irányítani az 1-es pályáról, és a forgalmat el lehet vinni Rákoshegy felöl.
BA javasolja, hogy a végső egyenes csatlakozó pontját távolabb, 15 km helyett 20 km-re helyezzék át. Ennek nyomán a repülőgépek Ferihegytől és a sűrűn lakott részektől messzebb csatlakoznának rá a végső egyenesre.
BA és a HungaroControl vizsgálja annak a lehetőségét, hogy megváltoztassa a fő indulási útvonalat, mely az 1-es futópálya meghosszabbításaként, Budapest felett halad el. Jelenleg a repülőgépek Budapest legsűrűbben lakott része, Zugló és Kőbánya felett szállnak fel. A változtatás nyomán, a repülőgépeket az új útvonaltól északabbra, a zöld területek felett, Zuglót és Kőbányát elkerülve vinné tovább.
Végül, lehetséges lenne az ún. NORAH3D útvonal módosítása is, hogy a repülőgépek a főútvonalról északabbra, a zöld területek felett, Zugló sűrűn lakott részeit elkerülve forduljanak ki. A BA támogatja a HungaroControl ez irányú javaslatát is.
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a 2005-ös adatok alapján, a brit szakemberek bevonásával elkészült egy zajtérkép, amely alapja lehet a további vizsgálatoknak.
A Budapest Airport vezetői a 2007-es év első heteiben személyesen szeretnék tájékoztatni minderről az érintett lakosságot.
 

Szerző: P. Tóth Erzsébet

Lap tetejére

 

A mappában található képek előnézete 21 pontos javaslat reptéri zaj csökkentésére