Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2006.11.12

A város feletti forgalmat radikálisan csökkenteni kell

Kép

  
 
Tavaly nyár óta szinte minden fél órában átrepül egy gép Buda felett, aminek oka, hogy egy 2005 májusi kormányrendelet értelmében megváltozott a Ferihegyről induló és az oda érkező gépek légifolyosó-rendszere, ami több fővárosi, köztük a II. és XII. kerületet rendkívül hátrányosan érintett. Hosszas tárgyalási folyamat eredménye, hogy október végétől a Budapestről felszálló gépek nem fordulnak a budai hegyek felé, hanem észak felől kerülik meg a várost.
 
Október vége óta nyugalmasabb lett a kerület feletti légtér, a Ferihegyről felszálló gépek azóta ugyanis nem fordulnak erre, hanem észak felől kerülik meg a várost. Az érintett budapesti kerületek, a főváros önkormányzata, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által delegált tagokból álló Budapest Airport Konzultációs Bizottság szervezte tárgyalások eredményeképpen további változások is életbe léptek az elmúlt hetekben.

Láng Zsolt a második kerület polgármestere — aki október 1-jét megelőzően tizenegy évig Ferihegyen dolgozott — elmondta, hogy ha nem is végérvényesen oldódott meg a repülőgépek okozta zajprobléma, de lényeges kérdésekben sikerült változtatásra bírni a Budapest Airport vezetőit.

Tavaly nyár óta szinte minden fél órában átrepül egy gép a budai dombok felett, aminek oka, hogy egy 2005 májusi kormányrendelet értelmében megváltozott a Ferihegyről induló és oda érkező gépek légifolyosó-rendszere, ami több fővárosi, köztük a II. és XII. kerületet rendkívül hátrányosan érintett. Hosszas tárgyalási folyamat eredménye, hogy október végétől a Budapestről felszálló gépek nem fordulnak a II. és XII. kerület felé, hanem észak felől kerülik meg a várost. Az induló gépek emelkedési szöge is megváltozott, meredekebben szállnak a levegőbe, így rövidebb idő alatt érik el a repülési magasságot. Eddig gazdaságossági okokra hivatkozva a repülők ezer láb fölött azonnal útirányba fordulhattak, október végétől azonban csak kétezer-egyszáz láb fölött tehetik ezt meg. A Budapest Airport vezetői arra is ígéretet tettek, hogy a légi járművek kijelölt repülési útvonalának követését az eddigieknél jobban megkövetelik, hogy az általuk okozott zaj szaknyelven szólva ne „szóródjon”.

Láng Zsolt az elért eredményeket fontosnak tartja, de nem elegendőnek.
— Budapest Airport KonzultációsA Bizottságba eddig önkormányzatunk két politikust delegált, szakítva ezzel a hagyománnyal, Komlós Vilmost, a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület elnökét, a Hármashatár-hegyi Repülőtér igazgatóját, a repülésügy egyik legavatottabb hazai szakértőjét kértem meg, hogy velem együtt képviselje a bizottságban a kerület lakóinak érdekeit. Hosszú távon azt szeretnénk elérni, hogy a repülőgép-forgalom radikálisan csökkenjen a kerület felett.

A mostani intézkedések hatása már érzékelhető, de további változások elengedhetetlenek. Nem véletlen, hogy a diszkont légitársaságok megjelenése után Európa több nagy városa is arra kényszerült, hogy új repteret építsen. Tudom, ez óriási kiadás, de már sok problémát meg lehetne előzni azzal is, ha Ferihegyen megépülne egy keresztirányú kifutópálya — mondta végül Láng Zsolt.

A Budapest Airport Konzultációs Bizottságba delegált Komlós Vilmos jelezte, hogy az októbertől életbe lépett módosítások — amely szerint a felszálló gépek nem érintik a II. kerület feletti légteret — javítanak valamit a lakosság helyzetén, de a valódi megoldás még várat magára. Elmondta, hogy amíg az induló gépek hangja öt kilométeres körzeten kívül kevésbé zavaró, mert megfelelő magasságban távolodnak a várostól, addig a leszálló járatok az alacsony repülési magasság okán (800–100 méter), mindent átható, magas frekvenciájú zajjal terítik be a város érintett részeit, és továbbra is kellemetlenné teszik az itt lakók életét. Meglátása szerint a zajhatás mérését más alapokra kellene helyezni, mert nem reális a jelenlegi eljárás. A gépek zaját ma több órára szétbontva átlagolják, és úgy tűnik, mintha egyetlen hangos repülőgép sem járt volna a környéken, ugyanakkor egy gép hangja is felveri a pihenő embert, aki pedig a munkája közben téveszt, az erős külső behatásokra visszavezethetően, mégis önállóan felelős tetteiért. A szakértő szerint arra sincs magyarázat, hogy a légi irányítás miért engedi a város fölé a beérkező gépeket, amikor az időjárási viszonyok éppen más megközelítést is megengednének. Felhívta a figyelmet, hogy a zajhatások mellett a légszennyezéssel is komolyabban kell foglalkozni, hiszen a klímaváltozást előidéző káros folyamatok jelentős százaléka a légi forgalomból származik. Véleménye alapján a város feletti forgalom radikális csökkentésétől kezdve, egy keresztirányú futópálya építésén át, egy új repülőtér felépítése egyaránt megoldás lehet. Komlós Vilmos hangsúlyozta: tudomásul veszik a repülőtér javító szándékú lépéseit, de ebből is csak az derül ki, hogy Ferihegyen tudják, van még bőven tennivalójuk. A szakértő kiemelte, hogy a Konzultációs Bizottságban, a másfél éve alapított Légtér Közhasznú Egyesület révén, és más fórumokon is mindent megtesznek a lakosság nyugalmának helyreállítása, az egészséges környezet biztosítása érdekében.
 
 
 

Lap tetejére